Windhand 
Photo by Tony Lynch
September 17 2013, 8:00 AM ET
 
"I don't want to get pigeonholed as a 'doom' band," Windhand 
guitarist Garrett Morris says. "Led Zeppelin had heavy songs and 
acoustic songs, all kinds of different stuff. That's kind of what we're 
trying to get to."
Despite his intentions, the Virginia group's second album, 
Soma, is
 a doomsayer's dream. Full of epic opuses — how about a 30-minute 
closing number? — it finds the group doling out extra heavy riffs at a 
snail's pace, augmented with piercing feedback and the spooky vocals of 
frontwoman Dorthia Cottrell. "It's a style of music that found us," 
Morris says of why his band has taken this direction. "I feel like when 
the music is a little bit slower, you can almost see it. It takes longer
 to absorb. You can hear the crunching of the guitars and the way things
 are vibrating and moving. It's almost like bees buzzing. That's the way
 I've always enjoyed music."
Fittingly, the album itself is a bit of a mystery. The guitarist says
 it's a concept album, with the lyrics and the cover art playing off 
each other, but he won't explain. Instead, we have to try and decipher 
Cottrell's words by picking out what we can from the purposefully murky 
vocals. "At some point we might release the lyrics, but probably not 
anytime soon," Morris says.
Listen to 
Soma below and read Morris's track-by-track 
breakdown. For more help on piecing together what it all means, cop the 
record in stores today via Relapse.
"Orchard"I think that was one of 
the first songs we wrote for the new record. I thought it was a little 
bit poppier than our other stuff, but it could be cool. The bridge is an
 almost cheesy pop-punk riff.

 
Eu não quero ser rotulado como uma banda de 'Doom'", diz o guitarrista do  Windhand Garrett Morris. "Led Zeppelin teve músicas pesadas e canções acústicas, todos os tipos de coisas diferentes. Esse é o tipo de som que estamos tentando fazer."
Apesar de suas intenções, o segundo álbum do grupo de Virgínia, Soma, é o sonho de um doomsayer. Cheio de assuntos épicos - - Ele encontra o grupo distribuindo riffs pesados extras no ritmo de um caracol, aumentada com o feedback  e os vocais assustadores do vocalista Dorthia Cottrell. "É um estilo de música que nos encontramos", diz Morris do porquê de sua banda tomou esta direção. "Eu sinto que quando a música é um pouco mais lento, você quase pode vê-lo. Leva mais tempo para absorver. Você pode ouvir o ranger das guitarras e do jeito que as coisas estão vibrando e se movendo. É quase como abelhas zumbindo. 
Apropriadamente, o álbum em si é um pouco de mistérioso. O guitarrista diz que é um álbum conceitual, com as letras e a arte da capa forma colocada  uns contra os outros, mas não vou explicar. Em vez disso, nós temos que tentar decifrar as palavras de Cottrell, escolhendo o que nós podemos a partir dos vocais propositadamente turvas. "Em algum momento, podemos liberar as letras, mas provavelmente não tão cedo", diz Morris.
Ouça mais do album Soma abaixo e leia colapso faixa-a-faixa de Morris. Para obter mais ajuda sobre reunindo o que tudo isso significa, o registro policial nas lojas hoje via Relapse.